Nederlanders hebben in het eerste kwartaal van dit jaar ruim 3,6 miljard euro besteed aan aankopen die zijn gedaan via het internet.
Bij webwinkels werd bijna 26 miljoen keer iets besteld, blijkt uit een donderdag gepubliceerd onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor webwinkels.
Ruim driekwart van de onlineaankopen betreft fysieke producten, zoals kleding, telefoons en speelgoed. De rest zijn aankopen van diensten, zoals tickets voor attracties en evenementen, vlieg- en pakketreizen en verzekeringen.
Wanneer gekeken wordt naar de bestedingen, dan blijkt dat aan losse vliegtickets en hotelovernachtingen het meeste geld is uitgegeven: 700 miljoen euro. Pakketreizen staan op plaats 2 met 677 miljoen euro aan onlineomzet.
Een vijfde van de bestedingen
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat ongeveer 76 procent van de Nederlanders (15 jaar en ouder), ofwel 10,5 miljoen mensen, in de eerste 3 maanden van dit jaar één of meerdere aankopen via het internet heeft gedaan. Webwinkels waren in het eerste kwartaal goed voor ruim een vijfde van alle consumentenbestedingen in Nederland
Het is de eerste keer dat Thuiswinkel.org kwartaalcijfers naar buiten brengt. In heel 2013 plaatsten Nederlanders bijna 100 miljoen orders via internet. Hun onlineaankopen bedroegen toen 10,6 miljard euro.
(klik voor vergroting)
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl